רישום סימן מסחר
סימן מסחר הוא צירוף אותיות, צירוף מילים, צירוף סימנים או שילוב כלשהו של הנ"ל שמזוהים עם עסק ספציפי ורק הוא רשאי להשתמש בהם על גבי המוצרים שהוא מספק ובפרסומים שהוא מפרסם. סימן המסחר מאפשר לעסק לבדל את עצמו ממתחריו, ובפרט כדאי לבצע רישום סימן מסחר – תהליך שמבטיח בלעדיות בשימוש באותו סימן – כשמדובר על עסק בעל מוניטין גבוהים שרוצה ליהנות מהם ולא לאפשר למתחרים שלו להשתמש באותו סימן ובעצם להטעות את הצרכנים.
כיצד מתבצע רישום סימן מסחר?
רישום סימן מסחר מתבצע מול אגף הפטנטים אשר משויך למשרד המשפטים. הגשת בקשה שכזו כרוכה בתשלום אגרת רישום סימן מסחר (שגובהה נכון ל-2017 הוא 1601 ₪ עבור סוג טובין אחד, ועוד 1203 ₪ לכל סוג נוסף של טובין במסגרת אותה הבקשה).
לאחר הגשת בקשה זו היא נבחנת במשרד המשפטים. בפרט בוחנים אנשי המקצוע במשרד שאמונים על תחום סימני המסחר האם הסימן שעבורו מבוקש הרישום הינו מקורי או מועתק, ואם מועתק האם במלואו או באופן חלקי. באופן טבעי רק סימן מסחר שונה מהותית מכל סימני המסחר שכבר רשומים במערכת יקבל אישור, וזאת על-מנת להבטיח בידול של ממש בין החברות השונות ובין מוצרים של מותגים נפרדים. חשוב לציין שגם אם הבקשה לרישום נדחית עדיין יש לשלם אגרת רישום סימן מסחר – כלומר אין החזר של התשלום.
מה חשוב לדעת לגבי סימני מסחר?
לפני שמגישים בקשה ומשלמים את אותה אגרת רישום סימן מסחר כדאי מאוד לתכנן היטב את סימן המסחר שלגביו מוגשת הבקשה. בפרט יש להימנע מסימני מסחר כלליים מדי, שהרי אם חברת מכוניות תדרוש לרשום סימן מסחר על המילה "מכונית" או על צירוף המילים "מכונית מצוינת" סביר להניח שאגף הפטנטים ידחה את הבקשה. יחד עם זאת עיצוב גרפי ייחודי של ביטוי כללי עשוי כן להוביל לאישור בקשת רישום סימן המסחר.
בכל מקרה משרד המשפטים מאפשר להגיש התנגדויות לכל בקשת רישום סימן מסחר ועוד כדאי לדעת שסימן מסחר נרשם לפרק זמן של 10 שנים. לאחר מכן הוא מותר לשימוש לכל מי שחפץ בכך, אלא אם כן בעלי הסימן הרשום מגישים בקשה לרישום מחודש שלו.
Comments
Comments are closed.